A családterápia kezdetei egészen a XX. század közepéig nyúlnak vissza, így a családterápiás szemléletnek, módszernek bőven volt ideje megszilárdulni. Bár többféle családterápiás iskola is létezik, a középpontban mindegyik esetében a rendszerszemlélet áll. Ez alatt azt értjük, hogy az egyénre nem elszigetelt egységként tekintünk, hanem egy nagyobb rendszer részeként, ahol mindenki kölcsönös befolyásoló hatással van a rendszer további tagjaira.
Amikor egy családban valamilyen tartósan fennálló nehézség tapasztalható, akkor az elakadás sok esetben csak a családi rendszer működésének megváltozásával oldható meg, nem elég hozzá egyetlen tagjának változása. Hiába sikerül ugyanis az egyén szemléletét megváltoztatni, hogyha a családba visszakerülve az újra és újra előhívja az előnytelen működést. Éppen ezért a családterápiában – ahogy a neve is sugallja – a család egészével és a családon belüli kapcsolatrendszerekkel dolgozunk az ülések során.
Hogyan kell elképzelni a családterápiát?
Az alkalmakon a család tagjai együtt jelennek meg, hiszen mindenki a rendszer egyenlően fontos részét képezi. A döntéseket, a terápia célmeghatározását közösen fogalmazzuk meg és az alkalmak során minden családtag szempontjai kifejtésre kerülnek. Az alkalmazott módszerek egyrészt a terapeuta által képviselt családterápiás iskolától függnek. Másrészt a család által hozott elakadás, a terápia aktuális fázisa, és a család működése is befolyásolja. A beszélgetésen túlmenően így számítani lehet rá, hogy a terápiában egyéb interaktív eszközöket (pl. mozgás, rajz, egyéb szemléltetési formák) is használnak a szakemberek a közösen kitűzött cél elérésének szolgálatában.
Az ülések 90 perces ülések két hetente, ahol a jelenlévő két pszichológus a család egészével szerződik átlagosan 10-15 alkalomra. Képzésben lévő családterapeutákként rendszeres szupervízió mellett dolgozunk.
Milyen esetekben javasoljuk?
- Átmeneti időszakok nehézségei pl. Gyerekek óvodába, iskolába lépésének, kirepülésének nehézségei
- Egyszülős és mozaikcsalád problémái
- Viselkedés- vagy tanulászavaros gyermek a családban
- Gyakori konfliktusok, visszatérő problémák
- Eltávolodás egymástól
- Hirtelen bekövetkező szokás- vagy hangulatváltozás
- Serdülőkori függőség
- Sajátos nevelési igényű gyermek a családban
Forduljon hozzánk bizalommal!